Föreläsning

Har suttit på en föreläsning om barn i Colombia.
Det är säkert flera stycken som har hört Daniel snacka..
Ooh han gör det så jävla bra, vi fick se bilder på hur deras skoler ser ut (som Daniel och dom har byggt upp),
 vi fick se små barn som dom hittat på gatan och som dom har gett ett liv.
Ett liv med vänner, familjer o jobb.
Daniel och hans grupp har hjälpt så många gatubarn att bli något bra!
Det var hemskt att lyssna på han samtidigt som man var glad att dom hade kunnat hjälpa så många barn!
Jag själv fick se några gatubarn när jag var i Marocko -08 det var hemskt..
Man kan inte fatta att det verkligen finns små barn och ungdommar som lever på gatan, kanske bara med en filt.
Deras mat är gamla soper som dom rika har kastat iväg.
Dom dricker brunt vatten pga av att andra små barn har lekt i det o gjort sina behov!
Herregud Sverige!!
Vi har det så jävla bra här. Vi klagar om vi inte får tex en tröja som vi vill ha!
Men tänk på dom barnen där nere.
Vi klagar på att skolan tar för mkt tid att vi hatar skolan medans dom barnen drömmer om att få gå i skolan o få en utbildning!
Det är så jävla ledsamt att veta och framförallt se!
vi här bråkar om vem som är rikast, bästa, vem som har flest vänner o massa annat..
Men tänk ett litet steg till o ta en koll på vad dom känner och vad dom bråkar om!
Dom bråkar om en liten matbit eller något litet bara som betyder inget för oss men kanske jättemycket för dom!
Vi fick se en liten flicka som hade harmynthet.. för er som inte vet så är detta en medfödd missbildning..
hennes största önskan var att se ut som alla andra... Pengarna rullade in och det blev en operation!
Vi fick se en bild på henne efter den första bilden. då kände jag hur mina ögon blev tårfyllda!
Hon hade fått en chans till att se ut som alla andra flickor i hennes ålder.
Hennes dröm hade gått i uppfylelse!
Se henne le på bilden efter operationen gjorde mig hur glad som helst!
DET VAR UNDERBART!
När jag var i Marocko så fick jag mig en tankeställare... nu har den verkligen kommit tillbaka!!
VI MÅSTE GÖRA NÅTT.. alla kan om dom verkligen vill.......





nu så ska jag plugga lite o komma på en ide hur man kan hjälpa till.
Hoppas att ni som läser tar detta till er....

ha det gött så länge

Kyss   ♥


Kommentarer
Postat av: Mattias

missade verkligen nått asso.. :( fan va hemskt egentligen, vi i sverige och i i-länderna är så hemska, USCH

2008-09-08 @ 15:29:19
URL: http://mattttttias.blogg.se/
Postat av: Mattias

sv: saknar dig storasyster.



jag kommer nog inte imorn till skolan alls :( har bara blivit värre sen jag kom hem ;(

2008-09-08 @ 15:46:31
URL: http://mattttttias.blogg.se/
Postat av: Erik Keding

Jag håller med dig, alla måste göra något. Alla kan göra någonting! Även om det kanske bara är i form av pengar är det bättre än ingenting

2008-09-08 @ 17:02:28
URL: http://theartist.blogg.se/
Postat av: Lillis

Du är allt godhjärtad du!

Bra Erika står på din sida. Håller med dig fullt ut.

2008-09-08 @ 17:26:49
Postat av: Tobbe

Håller med Lillis.. du är en så snäll person. du vill hellre alla andra väl än dig själv.

2008-09-08 @ 17:46:28
Postat av: Eriika

Tack Lillis oo Tobbe :D

Ni är också sånna o det har ni varit sedan ni var små ^^ hehe är det inte dax för er att skaffa blogg snart?! :D

2008-09-08 @ 18:04:52
URL: http://erikaaberg.blogg.se/
Postat av: http://TUMADRE.blogg.se

Det är precis ifrån den där slummen min sons pappa kommer ifrån och har fått höra riktigt hemska historier. Han var ett övergivet barn som senare blev adopterad till Sverige.



Nu är det ifs slut mellan mig och honom, men här hemma har jag en liten halvcolombian som har det tryggt och bra hos mamma, helt omedveten om hur hans biologiska släkt har det där på andra sidan klotet.

2008-09-08 @ 18:12:58
URL: http://tumadre.blogg.se/
Postat av: Josiee

ha en skön kväll:)

2008-09-08 @ 18:14:16
URL: http://josieeme.blogg.se/fashion/
Postat av: Fia

Bra skrivet Erika. Har hört han också och han är bra.

Håller med dig Erika. det är ledsamt att höra och se

2008-09-08 @ 18:32:20
Postat av: Mathias

Det är ett angeläget ämne men man har hört det förut. Jag hoppas verkligen att föreläsningen väckte något hos någon så att det blir någon skillnad. Många gånger tror jag dock att man blir upprörd över hur det är i några dagar och sedan glömmer man bort det. Även om våra problem i västvärlden är triviala i jämförelse med de problem som de har t.ex. Colombia så tar det tid från oss.



Problemet tycker jag blir när man beskyller västvärlden för att vi har det bra istället för att få oss att göra något, t.ex. som Mattias som kommenterade ditt inlägg tidigare. Vi i västvärlden är inte hemska, däremot kan och måste vi göra mycket mer.



Bra inlägg i alla fall! :) Ha det bra!

2008-09-08 @ 19:38:03
URL: http://homot.se
Postat av: Robin

Riktigt bra inlägg, vi har allt man kan önska sig egentligen och ändå klagar vi på allt möjligt :/



Hehe aa d e riktigt mysigt, men kanske roligare om man inte sitter o kollar själv :)

2008-09-08 @ 21:55:47
URL: http://robinakyol.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja hon är verkligen underbar! ^^

2008-09-08 @ 22:10:53
URL: http://saganomsarah.blogg.se/
Postat av: Janicke

Men hallå? Harmynthet är väl när överläppen är deformerad, eller har jag fel? Ser inget allvarligt i att leva med det..

2008-09-09 @ 11:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0